Run jij je bedrijf geblinddoekt? Of reken jij op je cijfers?

Cijfers is het enige dat telt! Waar of niet waar?

Cijfers is iig het enige dat je daadwerkelijk kan optellen, aftrekken én vermenigvuldigen. En dus feitelijk gezien het enige dat telt. Helaas vinden de meeste mensen cijfers heel, heel, heel erg saai! En dat is dan nog een understatement. Een paar cijfers/getallen weten we wel: onze leeftijd, ook al houden we deze geheim; ons huisnummer zodat we dit aan de taxichauffeur kunnen vertellen na een avondje stappen; hoe lang we wel/geen relatie hebben en dat soort dingen. Maar wat zijn de cijfers die je weet over je eigen bedrijf? Weet je exact hoeveel klanten je hebt? En weet je de gemiddelde omzet per klant? Weet je de gemiddelde betaaltermijn van je klanten en van je bedrijf? Weet je de voorraad, kostprijs en omloopsnelheid per artikel? Weet je hoeveel geld er de komende weken binnen komt en er ook weer uit gaat? Waarschijnlijk niet. Waarom weet je dat eigenlijk niet? Jouw brein roept nu waarschijnlijk:

Cijfers zijn saai &

Cijfers zijn moeilijk &

Cijfers zijn onnodig!

Terwijl mijn brein zegt:

Cijfers zijn duidelijk &

Cijfers geven richting &

Cijfers vertellen een verhaal &

Cijfers zijn super belangrijk!

Dat is hoe ik naar cijfers kijk. Ik hou van duidelijkheid en ik hou van overzicht. En cijfers geven dit. Ik reken dus alles uit. Gewoon omdat dat dat lekker duidelijk is. En ja dat is soms wel confronterend. Want dan kom je er bijvoorbeeld achter dat je personeel meer uren per klant besteedt dan waar de klant voor betaalt. Of dat bepaalde bedrijfskosten veel hoger en buiten proportie zijn dan vorig jaar. Of dat je geld verliest op dat nieuwe product waar je zo enthousiast over bent. Confronterend dus, niet altijd leuk maar wel heel erg handig wanneer je deze informatie hebt. En deze cijfers zijn ook heel erg essentieel wil je meer geld /winst gaan maken. En dat wil je want anders lees je deze blog niet.

Een paar vragen aan jou. Graag eerlijk antwoorden, daar ben je zelf het meest bij gebaat. Weet jij al wat het resultaat van 2013 zal zijn? In omzet, kosten en netto winst? Kijk je elke maand naar de cijfers, analyseer je deze en bepaal je op basis hiervan acties? Het gekke is dat de meeste ondernemers de cijfers van hun eigen bedrijf niet weten, niet lezen of soms niet eens hebben. Geen cijfers hebben is als geblinddoekt in een auto rijden. Je weet niet waar je naar toe gaat, je weet niet hoe hard je gaat, hoeveel benzine er nog in je tank zit en je ziet de obstakels niet die op je af komen. Klinkt best gevaarlijk toch? En dat is het ook! En een bedrijf runnen zonder cijfers is net zo gevaarlijk! Of runt het bedrijf jou in plaats van andersom? Mocht dit voor jou gelden als ondernemer (of privé) dan is er werk voor je aan de winkel. Want zeg nou zelf; zou jij voor iemand willen werken die niet precies weet waar hij of zijn naar toe gaat? Nee toch? Jij stapt toch ook niet in de auto naast een chauffeur die geen hand voor ogen ziet?

Het is dus waanzinnig belangrijk dat je zorgt dat je jouw cijfers hebt en deze leert lezen. Dan wordt het ook leuker. Cijfers zijn gewoon als een stripverhaal. Pak je Winst & Verliesrekening er maar eens bij en teken, bij elk opmerkelijk hoog of laag cijfer, een tekstwolkje zoals in een stripverhaal. De cijfers komen door jouw verhaal tot leven. En jij maakt dit verhaal door verschillende cijfers met elkaar te vergelijken. Het cijfer van deze maand vergeleken met die van vorige maand bijvoorbeeld. Vul nu het tekstwolkje in met een verhaaltje waarom dat cijfers zo hoog of laag is uitgevallen dit jaar of deze maand. Nu gaat het al een beetje meer leven toch? En wat voor tekst wil je volgende maand in het wolkje kunnen schrijven? En wat moet je hier voor dan nu doen? Het enige wat je nog verder hoeft te doen is deze dingen daadwerkelijk doen of laten doen en vervolgens bekijken of het verhaal (lees cijfer) hierdoor is veranderd. C’est tout. Makkelijk toch? En best leuk, geef het maar toe!

Gefeliciteerd! Dan ben je nu klaar voor de volgende stap: je budget opstellen voor volgend jaar. En ja, dat is ook leuk! Echt! Daar gaan we: Droom eens even weg over hoeveel omzet je eigenlijk wilt realiseren? Misschien heb je direct een concreet getal in je hoofd. Misschien wil je eerst bedenken wat je een gezonde omzet vindt of hoeveel je bijvoorbeeld nodig hebt om breakeven te draaien. Neem nu dit cijfer en denk nu nog wat groter. Mensen zijn geneigd om heel bescheiden te denken namelijk. En denk nu echt groot! Schrijf het getal op dat je nu in je hoofd hebt. En beeld je nu eens in dat je een jaar verder bent en je dit doel hebt bereikt? Hoe ziet dit er uit, waar ben je en hoe voelt dit? Heerlijk? Geweldig? Krachtig? Spannend? Dat is wat je wilt toch? Dat is toch wat je wilt bereiken? En hoe jij je wilt voelen? Probeer nu eens te bedenken dat je het niet hebt gehaald, hoe voelt dit? Teleurgesteld, geen energie, down? Dat wil je dus niet! Ga terug naar het gevoel van de overwinning, het moment dat je jouw target hebt behaald. En hou dit gevoel nu vast en droom verder welke 3 dingen je dan nu moet doen om dit doel te bereiken. Schrijf deze 3 prioriteiten op. Pak grote thema’s, geen kleine details. Neem de tijd om deze 3 prioriteiten op te schrijven en om een beeld te zoeken bij hoe jij je voelt wanneer je dit doel hebt bereikt. Hang je doel, acties en eventueel beeld op een plaats op waar je het meerdere keren per dag ziet. Ga elke keer wanneer je dit ziet even terug naar het gevoel van de overwinning. Het gevoel van het behalen van je doel. En start direct met de 3 belangrijkste acties. Geweldig gedaan!! Je bent echt een topper!! Je hoeft nog maar 1 klein ding te doen om zeker te weten dat je jouw doel gaat halen:

Kom op Maandag 16 december om 18:00 uur naar onze borrel in hartje Amsterdam. En doe meer kennis op over succesvol ondernemen in een leuke setting samen met andere ambitieuze en inspirerende ondernemers zoals jij. Geef je snel op via Facebook of email (flow@businessboosts.nl). Ik vind het fantastisch om je te ontmoeten en mijn kennis met je te delen. Op een leuke manier en zodat jij je voordeel er mee kan doen. Of schrijf je direct in voor onze training in succesvol ondernemen die in Januari start (zie website www.businessboosts.nl).  Tot de 16e!!

Love your Business,

Kathleen

Be first to comment