Do you care?

Als ondernemer heb je veel impact op de wereld. Meer dan je denkt. Impact op het milieu en de maatschappij door de aard van je business en hoe je jouw bedrijf runt. Impact op je medewerkers. Mensen die een deel van hun identiteit en maatschappelijke waarde ontlenen aan het werken in jouw bedrijf. Impact op je klanten doordat je voor hen iets oplost of hen ergens blij mee maakt. Jammer genoeg gaat er vaak onvoldoende aandacht uit naar de medewerkers en de klanten. Door gebrek aan tijd. Of gebrek aan besef hoe belangrijk dit is. Of omdat je het eigenlijk maar lastig vindt om medewerkers te hebben. En stiekem vind je klanten ook best lastig. Heb jij deze gedachte ook wel eens? En fantaseer je wel eens over een bedrijf zonder medewerkers die vragen stellen en zonder klanten die eisen stellen? Geen zorgen, dit is een gedachte die bij heel veel ondernemers wel eens naar boven komt. Vaak doordat je wordt opgeslokt door alle dagelijkse kleine dingen. Dingen waardoor je niet meer doet wat je eigenlijk leuk vindt of waar je eigenlijk zo veel energie van krijgt. Dingen waarvoor je dit eigen bedrijf bent gestart. Wanneer je dit herkent dan is het belangrijk om hier eens serieus naar te kijken. Want het is jammer, onnodig en bovendien een doodlopende straat. Bel mij voor een gratis adviesgesprek over jouw eigen welzijn en jouw toegevoegde waarde binnen je eigen bedrijf. Pas wanneer je zelf weer met volle energie in je bedrijf staat kan je echt succesvol zijn. En pas wanneer je jouw pad weer hebt gevonden en in verbinding bent met jezelf dan kan je de verbinding aan gaan met de mensen om je heen. En binnen jouw bedrijf zijn dit je medewerkers en je klanten.

Je medewerkers en je klanten zijn je grootste goed! Je belangrijkste kapitaal. Kapitaal dat je moet koesteren, onderhouden en stimuleren. Zodat je medewerkers boven zich zelf (en jou J) uitstijgen en je klanten spontaan je beste verkopers worden. Dat wil toch elke ondernemer?! Helaas wordt er vaak weinig voor en met medewerkers gedaan. Ze worden taakgericht aangestuurd in plaats van dat ze verantwoordelijkheden krijgen. Want deze verantwoordelijkheden kunnen medewerkers niet aan, hoor ik vaak terug. “Ze komen toch voor alles mijn goedkeuring vragen.” Maar doen je medewerkers dit omdat ze het echt niet kunnen of omdat ze misschien niet durven? Omdat ze weten dat jij het als ondernemer toch precies op jouw manier wilt hebben? Wat is dat de ruimte voor groei voor jouw medewerkers? En weet je eigenlijk wat je medewerkers van hun werk, het bedrijf en van jou als manager/ondernemer vinden? En of ze blij zijn en zich gestimuleerd voelen en alles willen geven voor deze droombaan? Waarschijnlijk niet. Want weten wat iemand beweegt kost tijd en vertrouwen en inzet en commitment en toewijding. En die tijd nemen we meestal niet voor onze medewerkers. Dat is echter wel wat er nodig is om een verbinding met je medewerkers tot stand te laten komen. En deze verbinding is letterlijk de verbinding met jouw bedrijf. Door de verbinding aan te gaan met je medewerkers, verbind je hun, hun kwaliteiten en output aan jouw bedrijf. En dat wil je wel!

En hoe goed ken jij jouw klanten? Weet je hoe oud ze zijn, wat ze graag doen en welke taal ze spreken? Weet je waarom ze specifiek jouw product of dienst kopen? Weet je welk probleem je voor hen oplost? En weet je hoe ze hun aankoop en aftersales ervaren? En of ze jou warm aanbevelen aan vrienden of afraden bij jou te kopen? Weet jij jouw klanten aan je te binden? Zodat ze ook meermalen bij je kopen en niet rondshoppen? Investeer je in je klanten en geef je ze wel eens iets? Gewoon omdat dit leuk is en omdat dit kan? Weet je jouw klanten te boeien zodat ze jouw bedrijf willen blijven volgen en een relatie ontstaat tussen jou en je klant?

Geef aandacht aan je medewerkers en klanten.

Praat met je medewerkers en klanten.

Ken je medewerkers en klanten.

Verbind je met je medewerkers en klanten.

Gewoon omdat het kan, en omdat het fijn is en omdat het goed is. Voor jou, voor hen & voor de maatschappij.

Love your Business,

Kathleen

Be first to comment